Meitä ei vaivaa kasvamisen pelko

Brand ID:n myynti on kolminkertaistunut neljän viime vuoden aikana. Nyt toiminta käynnistyy Yhdysvaltojen Pohjois-Carolinassa. Rapakon taakse rakennettiin uusi tehdas kivijalasta lähtien. Kasvussa tärkeintä on selkeys, jotta kaikki ymmärtävät tavoitteet ja mitä heiltä odotetaan. Toimitusjohtaja Juha Heljakan mukaan pitää yksinkertaistaa asioita ja huolehtia, ettei samaan aikaan ole liikaa kehitettäviä asioita.

Brand ID:n osaamista arvostetaan maailmalla. Toimitusjohtaja Juha Heljakka katsoo luottavaisesti tulevaisuuteen. Kuva: Brand ID arkisto

– Tekemisen pitää viedä kohti tavoitteita. Esimerkiksi meillä on maksimissaan kolme kehitysprojektia yhtäaikaisesti käynnissä. Jokainen niistä kestää korkeintaan kolme kuukautta. Se varmistaa, ettei tekeminen muutu puuhasteluksi. Jos kehitysprojekti kestää pidempään, niin tiedämme, että se pitää pilkkoa pienempiin paloihin. Tämän me olemme omaksuneet Kaizenista, josta on muodostunut oma bisnessysteemimme – meidän tapamme toimia.

Juha Heljakka osti Porissa toimivan Brand ID:n vuonna 2016. Sitä ennen hän toimi yrityksen toimitusjohtajana. Brand ID valmistaa teollisuuden merkintätuotteita, myymäläilmeitä ja myyntitelineitä sekä pakkauksia, joiden avulla tehdään yritysten brändit näkyviksi.

Brand ID on sitoutunut vahvaan kasvuun ja on määrätietoisesti etsinyt hallitukseensa osaamista, jonka avulla strategiaa voidaan kyseenalaistaa, auttaa ja haastaa – ja näin saamaan kunnianhimoista kasvua aikaan. Kesäkuussa 2023 Hallituspartnerit Satakunta palkitsi yrityksen Tyrninuijalla osoituksena erinomaisesta hallitustyöstä.

Tärkein kasvu tapahtuu osaamisessa
– Ostaessani Brand ID:n vuonna 2016, ensimmäinen ajatukseni oli, että menestyvässäkään perheyhtiössä ei voi olla kaikkea osaamista omasta takaa. Halusin saada toimivan hallituksen, jossa on osaajia, mentoreita ja operatiivisen johdon sparraajia. Halusin uutta oppia ja ulkopuolista näkemystä. Matkalla tähän oivallus on ollut, että hyvässä hallituksessa on kaikkien osa-alueiden huippuosaajia, jotka janoavat sekä sitoutuvat tukemaan kasvua. Hallituksemme katsoo tulevaisuuteen kaukovalot päällä ja varmistaa, että operatiivinen johto kykenee toteuttamaan strategiset tavoitteet, Heljakka toteaa.

Yritys työllistää tätä nykyä 175 henkilöä, ja sen liikevaihto on kasvanut jo 28,4 miljoonaan euroon. Kasvu on seurausta siitä, että tehdään asiat oikein ja huolehditaan asiakkaan tyytyväisyydestä. Kasvun taustalla on systemaattinen johtamisen ja toimintatapojen kehittäminen. Siitä hetkestä, kun Juha Heljakka otti yhtiön johtaakseen, on yhtiön liikevaihto kaksikymmenkertaistunut – ja kasvun tie jatkuu edelleen.

Brand ID:ssä kasvua tapahtuu erityisesti myös ihmisissä. He ovat yrityksen tärkein voimavara ja osaamisen kehittäminen on ydinasia. Hyvä työntekijäkokemus synnyttää todennäköisemmin hyvän asiakaskokemuksen.

– Meillä osallistetaan ja osallistutaan paljon. Sitä kautta ihmisten on helppo tehdä päätöksiä ja olla itseohjautuvia. Tätä kautta johtamisen rooli helpottuu ja jättää enemmän tilaa kehittämiselle sekä teoille tulevaisuuteen.
​​​​​​​

”Voisimmeko nostaa vielä lentokorkeutta?” ”Voimme.”

​​​​​​​​​​​​​​

Lentomatkan antia yrityksen kehittämiselle

Lentomatka Porista Helsinkiin on ollut Haljakalle merkityksellinen. Lennolla hän sai vieruskaverikseen Kaizen-konsultin, jonka kanssa teki tuttavuutta.

– Hän herätti innostuksen Kaizeniin, joten jatkoin tutustumista kirjojen sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden avulla. Kaizenin pääperiaate on jatkuva parantaminen ja hukan tai turhan siivoaminen pois – muuttua paremmaksi. Hauskaa, että hallituksemme jäsen Pia Harmia usein kysyy lentoteemalla, voisimmeko nostaa vielä lentokorkeutta? Voimme.

Kasvu edellyttää myös rakenteellisia muutoksia. Yhtiö on perustanut oman konsernin hallinto-osaston ja toteuttaa myös yhtiöiden sulauttamisen vuoden lopussa. Brand ID:llä on tavoitteena kasvaa edelleen orgaanisesti ja yrityskauppojen myötä.

– Kasvun tiellä toiminnan pitää olla kannattavaa, sillä investointikyvystä on huolehdittava. Kannattava toiminta tuo turvallisuuden tunnetta ja sitä kautta yritys kestää mahdollisia kolhuja ja takaiskujakin. Juuri rekrytoitiin uusia osaajia. Saimme ennätysmäärän hakemuksia kaikkiin paikkoihin. Olemme tehneet oikeita asioita yhdessä. Päivittäin on hyvä pysähtyä miettimään, mitä ihminen kertoo töistään palatessaan kotiin. Vastauksen pitää olla positiivinen. Meitä ei vaivaa kasvun pelko.


Kuvassa hallituslaiset (vas. ylärivi) Juha Heljakka, Pauli Aalto-Setälä, Olli Kivelä, (vas. alarivi) Tomi Elo, Harri Rusanen ja Christina ”Pia” Harmia.


Alkuperäisen jutun on kirjoittanut Satakunnan kauppakamarilehteen Kumppania Oy,